موفقيت در تغييرات سخت

در دنيايی زندگي می‌کنيم كه تغييرات لحظه‌ای‌اند. تنها عنصر ثابت، تغيير است، همه‌چيز تغيير می‌کند. حتي عناصر ثابتي در فرهنگ يك مملكت مانند ذائقه هم تغيير می‌کند و امروزه در ايران پيتزا يك نمونه است. حتي عادت‌های ما تغيير می‌کنند. تغييرات دائمي و در تمامي مراحل و پروسه‌های زندگي است.

چگونه می‌توان تغييرات مفيد را در سازمان اعمال كرد تا از ثمرات آن بهره‌مند شويم. دقيقاً موضوع كتاب همين است.

تغييرات می‌توانند بطي، كند و در طي يك مرحله اتفاق افتند و خيلي ملموس نباشند. يا اين‌که نمود تغييرات را به‌سرعت مشاهده كرد. خريد يك اتومبيل جديد، يك تغيير سريع و قابل مشاهده است؛ اما به‌عنوان‌مثال تغييرات در رفتار انسان‌ها بطي و كند است. اگر امكان مشاهده رفتار يك فرد الان با ده سال قبلش از طريق فيلم‌های خانوادگي فراهم باشد، تفاوت رفتار کاملاً مشهود است، اما تدريجي و بطي در طي ده سال اتفاق افتاده و نمود قابل‌مشاهده بيروني نداشته است.

 تغييرات از سه جنبه به سازمان تحميل می‌شوند: اول فشارهاي خارجي (بازار، مشتريان، رقبا، سهامداران، افكار عمومي و …) كه تغييرات پاسخي است به تقاضاي محيط. دوم فشارهاي داخلي (تمايل مديران يا گروه‌های تأثيرگذار، پويائي، موانع داخلي و …) اين تغييرات عمدتاً از طرف مدير جهت پاسخ به يك مسئله يا مشكل يا برتري رقابتي اعمال می‌شوند؛ و سوم بحران يا تهديداتي كه سازمان با آن روبروست (اعتصاب، از دست دادن بازار، ورشكستگي، بی‌ثباتی، فناوري جديد و …) كه براي خروج از بحران دست به تغيير می‌زنند. از هر جنبه كه نگاه كنيم، امروزه تغييرات ركن اصلي فعاليت‌های اقتصادي است.


افزودن به سبد خرید


بازگشت به صفحه اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *